Skip to main content

Posts

Wake up, but for what?

"To have, or not to have- that is the question", like Hamlet faced the dilemma on minerals. Geological survey of Finland (GTK) and their Associate Research Professor Simon Michaux faced too, and answered: “World doesn’t have enough mineral reserves for the energy transition”. What's that all about?   Shakespeare aside, in more specific terms GTK describe in their study  that: "It is clear that there are not enough minerals in the currently reported global reserves to build just one generation of batteries for all EV’s and stationary power storage." Seems worth checking out. The report has acquired some high praises in Finnish media and social media. It has been said that: “every decision maker and citizen should read it through”. Publicity in Finnish social media. Internationally it has also got quite a lot likeminded attention from the energy transition and renewable energy skeptics alike . Publicity in international context. Simon himself has been in the Finn...

Vertailu Helsingin ja Oslon sähköautojen julkisesta latauspistetilanteesta 2022

 “Kaupungit eivät voi jäädä odottamaan sähköautoja”, kerrottiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 16.10. Kerrankin otsikosta samaa mieltä, mutta odottamisen sijaan sähköistä lähipäästötöntä liikennekehitystä pitää tukea aktiivisesti kuten Oslossa! Lyhyt blogi Oslon latauspistetilanteesta.  Oslossa on 27800 asukaspysäköintipaikkaa ja alueelta löytyy yhteensä 2043 latauspistettä kadunvarresta ja pysäköintialueilta. Parkkihalleissa on 591 latauspaikkaa. Tilanne joulukuussa 2021 Plugshare palvelun mukaan, mikä sisältää Type 2 ja schuko latuaspisteratkaisut. Kadunvarsilatauspaikka jossain päin Oslon kaupunkialuetta. Erityisen vaikuttavaa on, että suurin osa näistä on kadunvarsilatauspisteitä, joita 1704. Pysäköintialue-töpselipaikkoja on 339. Tämä tarkoittaa, että yli 7% asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste! - poislukien yksityiset pysäköintihallit. Oslon julkiset hidas-latauspisteet kartalla. Kadunvarsilatauspisteet Oslon opastekartalla. Latauspisteissä yleisin ty...

IEA's and GTK's electric vehicle mineral estimates

The essential similarity in the future perspectives of IEA and GTK is that electronic transportation corresponds to a very small part of the known mineral reserves. For example, copper need for electric transportation is only about 2.3% of the known global resources, according to the GTK estimate. That's where the similarities end, but there's no need to slow down the development of electric transportation in favor of metals. It will take at least 15-20 years anyway, even if all new cars are electric tomorrow.