Skip to main content

Vertailu Helsingin ja Oslon sähköautojen julkisesta latauspistetilanteesta 2022

 “Kaupungit eivät voi jäädä odottamaan sähköautoja”, kerrottiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 16.10.

Kerrankin otsikosta samaa mieltä, mutta odottamisen sijaan sähköistä lähipäästötöntä liikennekehitystä pitää tukea aktiivisesti kuten Oslossa!

Lyhyt blogi Oslon latauspistetilanteesta. 

Oslossa on 27800 asukaspysäköintipaikkaa ja alueelta löytyy yhteensä 2043 latauspistettä kadunvarresta ja pysäköintialueilta. Parkkihalleissa on 591 latauspaikkaa.

Tilanne joulukuussa 2021 Plugshare palvelun mukaan, mikä sisältää Type 2 ja schuko latuaspisteratkaisut.

Kadunvarsilatauspaikka jossain päin Oslon kaupunkialuetta.

Erityisen vaikuttavaa on, että suurin osa näistä on kadunvarsilatauspisteitä, joita 1704. Pysäköintialue-töpselipaikkoja on 339. Tämä tarkoittaa, että yli 7% asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste! - poislukien yksityiset pysäköintihallit.

Oslon julkiset hidas-latauspisteet kartalla.


Kadunvarsilatauspisteet Oslon opastekartalla.

Latauspisteissä yleisin tyyppi on Schneiderin EVlink, mikä on 20cm matalampi kuin aiempi Mennekes malli. Design yksityiskohdilla on merkitystä, mutta olennaista on, että kehityksestä ei ole tehty ongelmaa.
Latauspisteet ovat yleensä 8-16 kpl ryppäissä. 


Mitä tämä sitten maksaa? -Yllättävän vähän.

Helsingin kaupungin oman selvityksen mukaan latauslaite +tarvikkeet +asennus ja käyttöönotto maksaa noin 3500€/🔌 (HKI, 2016). Oslon latauspisteet ovat olleet siis vain noin 7 M€ investointi. Vain 700 000€/a seitsemän vuoden aikana.

Helsingin latauspistetilanne ei ole yhtä mairitteleva. Asukaspysäköintipaikkoja on 21 800, mutta näissä vain 176 latauspistettä eli 0,8% paikoista. Yksityisistä parkkihalleista löytyy aika hyvin paikkoja, mutta nämä eivät ole pisteratkaisuna kaiken kattavia.

Oslosta huomioitavaa myös, että latauslaitteet ovat kaupungin omistuksessa ja siten suora tulonlähde, mutta ennen kaikkea vähentävät tutkitusti haitallisia lähipäästöjä. Joko aletaan töihin @HelsinkiKymp ja mikä asetetaan vuosi-asennustavoitteeksi?

Helsingin kantakaupungin asukaspysäköintipaikkoja.

Visa Siekkinen

Alkuperäinen twitterketju:

https://twitter.com/visaskn/status/1581585382931857410?s=20

Lähteet:

Helsingin kaupunki. (2016). Sähköautojen julkinen ja yksityinen latauspistetarve. Helsingin kaupunki kaupunkisuunnitteluvirasto. Saatavilla:<https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2016-6.pdf> [Luettu 8.3.2023].

Comments

Popular posts from this blog

Twitter thread List

List of Twitter threads beginning from 2022. Newest thread on top of the list. 82. Electric vehicle market share country divisions 19.11. ( Link ) 81. Quartal update from September 13.11. ( Link ) 80. August EV sales update 8.11. ( Link ) 79. Debunking EV sales claims part 1 2.11. ( Link ) 78. Urban mining is not a solution for electric vehicle mineral demand 15.10. ( Link ) 77. Primary energy consumption and the clean energy share 11.10. ( Link ) 76. Suomen kaivostoiminta ja EU:n uusi kriittisten mineraalien säädös 15.9. ( Link ) 75. Primäärimetallien kaivannan merkitys kansantaloudelle 14.9. ( Link ) 74. VTT: energiasiirtymän pullonkaula julkaisun arviointipalaute 3.9. ( Link ) 73. Lithium mining scale in Australian context 25.8. ( Link ) 72. Addressing the fossil fuel industry claim that RE doesn't replace fossil fuels 20.8. ( Link ) 71. Congolese artisanal cobalt mining is only 0,5% of world's total ASM mining 4.8. ( Link ) 70. Hydrogen economy tracker: Hydrogen economy con