“Kaupungit eivät voi jäädä odottamaan sähköautoja”, kerrottiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 16.10.
Kerrankin otsikosta samaa mieltä, mutta odottamisen sijaan sähköistä lähipäästötöntä liikennekehitystä pitää tukea aktiivisesti kuten Oslossa!
Lyhyt blogi Oslon latauspistetilanteesta.
Oslossa on 27800 asukaspysäköintipaikkaa ja alueelta löytyy yhteensä 2043 latauspistettä kadunvarresta ja pysäköintialueilta. Parkkihalleissa on 591 latauspaikkaa.
Tilanne joulukuussa 2021 Plugshare palvelun mukaan, mikä sisältää Type 2 ja schuko latuaspisteratkaisut.
Kadunvarsilatauspaikka jossain päin Oslon kaupunkialuetta. |
Erityisen vaikuttavaa on, että suurin osa näistä on kadunvarsilatauspisteitä, joita 1704. Pysäköintialue-töpselipaikkoja on 339. Tämä tarkoittaa, että yli 7% asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste! - poislukien yksityiset pysäköintihallit.
Oslon julkiset hidas-latauspisteet kartalla. |
Kadunvarsilatauspisteet Oslon opastekartalla. |
Mitä tämä sitten maksaa? -Yllättävän vähän.
Helsingin kaupungin oman selvityksen mukaan latauslaite +tarvikkeet +asennus ja käyttöönotto maksaa noin 3500€/🔌 (HKI, 2016). Oslon latauspisteet ovat olleet siis vain noin 7 M€ investointi. Vain 700 000€/a seitsemän vuoden aikana.
Helsingin latauspistetilanne ei ole yhtä mairitteleva. Asukaspysäköintipaikkoja on 21 800, mutta näissä vain 176 latauspistettä eli 0,8% paikoista. Yksityisistä parkkihalleista löytyy aika hyvin paikkoja, mutta nämä eivät ole pisteratkaisuna kaiken kattavia.
Oslosta huomioitavaa myös, että latauslaitteet ovat kaupungin omistuksessa ja siten suora tulonlähde, mutta ennen kaikkea vähentävät tutkitusti haitallisia lähipäästöjä. Joko aletaan töihin @HelsinkiKymp ja mikä asetetaan vuosi-asennustavoitteeksi?
Helsingin kantakaupungin asukaspysäköintipaikkoja. |
Visa Siekkinen
Alkuperäinen twitterketju:
https://twitter.com/visaskn/status/1581585382931857410?s=20
Lähteet:
Helsingin kaupunki. (2016). Sähköautojen julkinen ja yksityinen latauspistetarve. Helsingin kaupunki kaupunkisuunnitteluvirasto. Saatavilla:<https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2016-6.pdf> [Luettu 8.3.2023].
Comments
Post a Comment