Skip to main content

Vertailu Helsingin ja Oslon sähköautojen julkisesta latauspistetilanteesta 2022

 “Kaupungit eivät voi jäädä odottamaan sähköautoja”, kerrottiin Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 16.10.

Kerrankin otsikosta samaa mieltä, mutta odottamisen sijaan sähköistä lähipäästötöntä liikennekehitystä pitää tukea aktiivisesti kuten Oslossa!

Lyhyt blogi Oslon latauspistetilanteesta. 

Oslossa on 27800 asukaspysäköintipaikkaa ja alueelta löytyy yhteensä 2043 latauspistettä kadunvarresta ja pysäköintialueilta. Parkkihalleissa on 591 latauspaikkaa.

Tilanne joulukuussa 2021 Plugshare palvelun mukaan, mikä sisältää Type 2 ja schuko latuaspisteratkaisut.

Kadunvarsilatauspaikka jossain päin Oslon kaupunkialuetta.

Erityisen vaikuttavaa on, että suurin osa näistä on kadunvarsilatauspisteitä, joita 1704. Pysäköintialue-töpselipaikkoja on 339. Tämä tarkoittaa, että yli 7% asukaspysäköintipaikoista löytyy latauspiste! - poislukien yksityiset pysäköintihallit.

Oslon julkiset hidas-latauspisteet kartalla.


Kadunvarsilatauspisteet Oslon opastekartalla.

Latauspisteissä yleisin tyyppi on Schneiderin EVlink, mikä on 20cm matalampi kuin aiempi Mennekes malli. Design yksityiskohdilla on merkitystä, mutta olennaista on, että kehityksestä ei ole tehty ongelmaa.
Latauspisteet ovat yleensä 8-16 kpl ryppäissä. 


Mitä tämä sitten maksaa? -Yllättävän vähän.

Helsingin kaupungin oman selvityksen mukaan latauslaite +tarvikkeet +asennus ja käyttöönotto maksaa noin 3500€/🔌 (HKI, 2016). Oslon latauspisteet ovat olleet siis vain noin 7 M€ investointi. Vain 700 000€/a seitsemän vuoden aikana.

Helsingin latauspistetilanne ei ole yhtä mairitteleva. Asukaspysäköintipaikkoja on 21 800, mutta näissä vain 176 latauspistettä eli 0,8% paikoista. Yksityisistä parkkihalleista löytyy aika hyvin paikkoja, mutta nämä eivät ole pisteratkaisuna kaiken kattavia.

Oslosta huomioitavaa myös, että latauslaitteet ovat kaupungin omistuksessa ja siten suora tulonlähde, mutta ennen kaikkea vähentävät tutkitusti haitallisia lähipäästöjä. Joko aletaan töihin @HelsinkiKymp ja mikä asetetaan vuosi-asennustavoitteeksi?

Helsingin kantakaupungin asukaspysäköintipaikkoja.

Visa Siekkinen

Alkuperäinen twitterketju:

https://twitter.com/visaskn/status/1581585382931857410?s=20

Lähteet:

Helsingin kaupunki. (2016). Sähköautojen julkinen ja yksityinen latauspistetarve. Helsingin kaupunki kaupunkisuunnitteluvirasto. Saatavilla:<https://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/los_2016-6.pdf> [Luettu 8.3.2023].

Comments

Popular posts from this blog

USGS mineral commodity summary 2023

USGS mineral commodity summary 2023 is out. Here’s a short take from to critical mineral output & reserve growth. TLDR: Mine production is growing but the reserve growth is far exceeding the demand. We are not running out of minerals. Best performer: Lithium 🏆 Li reserves are up by 4,0 Mt from last year, which would be plenty for the the whole decade worth of demand if needed. EV barometer: Annual reserve growth would be enough for more than 500 million EVs. Current identified resources are 98 Mt. Other minerals: Cobalt reserves are up 0,7 Mt which is a solid growth from last year. EV barometer: Annual reserve growth would be enough for more than 125 million EVs (NMC 811). Co mine production rose from 165 kt to 190 kt. Copper reserves are up 10 Mt which was also similar growth to last year. Copper obviously has many application, but from EVs perspective the annual reserve growth would be enough for more than 430 million EVs. Graphite reserves are up 10 Mt and Nicke...