Skip to main content

Osborne effect ja automarkkinakatsaus

 Hämmästyttävää, mutta automarkkinamuutos Suomessa näyttää menevän lähes täysin Vinkhuyzen, M. (2019) piirtämän Osbourne Effect graafin mukaan. Linkki artikkeliin.

  • Vinkhuizen arviossa fossiiliset -40% ja BEV +11%
  • Mikan Suomi-tilastossa fossiiliset -45% ja BEV +12%
Vinkhuizen Osborne effect kuvaaja ja Suomen automarkkinamuutoksen tilanne, mikä seuraa lähes täysin neljä vuotta sitten tehtyä ennustetta.

Suomen automarkkinan arvot laskettu @mkeskihe tilastotaulukon mukaan visuaalisesti määrittäen, mistä fossiilissa mukana myös PHEV. Jos sama tahti siis jatkuu, niin muutama haastava vuosi edessä, mutta..

Globaalisti katsoen tilanne on toinen ja Vinkhuyzen mainitsee, että: "The blue line is the carmakers’ reaction to the demand. It is way too optimistic — carmakers can’t scale this fast."

Sekä: "Probably at this moment your reaction is: “Ahh well, the carmakers have to do a bit more. Is that your nightmare?
...No, that is not the nightmare. The yellow line is.
...This yellow line is a big economic worldwide recession."

Kuulostaako tutulta?: "In the graph for drivetrain prices, the battery prices are slowly going down in the next decade. By far NOT fast enough to get the car prices on an affordable level for all car buyers."

Suomen markkinan osalta ei voi toki tehdä suurempaa analyysia koko maailman automarkkinan kehittymisestä, mutta suosittelen lukemaan tämän @mkeskihe alunperin suositteleman artikkelin (2019). Osa siitä saattaa jopa toteutua.

https://cleantechnica.com/2019/02/25/the-osborne-effect-on-the-auto-industry/

Oli toki pakko tarkistaa, että miltä 🌎🌍🌏 tilanne näyttää. Fossiiliset -29% ja BEV +10%. Täysin Osborne Efekti-graafin osoittaman ennusteen rajoissa, mutta fossiilisten myynti säilynyt hieman ennustetta paremmin. 

Tässä kuvaajassa näkyy ICE globaalin myynnin jyrkkä lasku: 81M >>> 57M.

Automarkkinan muutos maailmalla. 2015-2022.

Visa Siekkinen

Comments

Popular posts from this blog

USGS mineral commodity summary 2023

USGS mineral commodity summary 2023 is out. Here’s a short take from to critical mineral output & reserve growth. TLDR: Mine production is growing but the reserve growth is far exceeding the demand. We are not running out of minerals. Best performer: Lithium 🏆 Li reserves are up by 4,0 Mt from last year, which would be plenty for the the whole decade worth of demand if needed. EV barometer: Annual reserve growth would be enough for more than 500 million EVs. Current identified resources are 98 Mt. Other minerals: Cobalt reserves are up 0,7 Mt which is a solid growth from last year. EV barometer: Annual reserve growth would be enough for more than 125 million EVs (NMC 811). Co mine production rose from 165 kt to 190 kt. Copper reserves are up 10 Mt which was also similar growth to last year. Copper obviously has many application, but from EVs perspective the annual reserve growth would be enough for more than 430 million EVs. Graphite reserves are up 10 Mt and Nicke...